14 Oct 2014

Kader Dakwah Harapan Ummah

Anak muda adalah aset dan tunjang kepada sesebuah negara. Bahkan anak muda juga merupakan aset bernilai kepada Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa kebanyakan kebangkitan mahupun kejatuhan sesebuah negara adalah disebabkan oleh anak muda. Bahkan dalam Sejarah Islam sendiri telah menceritakan pelbagai sumbangan anak muda dalam era empayar Islam berada  di puncak.

Siapa yang tidak kenal akan Sultan Muhammad al-Fateh yang telah menakluk Konstantinople pada umur 20-an. Siapa tidak kenal Saidina Ali bin Abi Talib yang menggantikan tempat tidur nabi semasa Hijrah? Peranan anak muda ini juga telah dipaterikan dalam sejarah dunia. Revolusi China 1911 dipelopori oleh anak muda iaitu Dr. Sun Yat Sen. Bahkan mutakhir ini anak muda yang hanya berusia 17 tahun telah mempelopori "Umbrella Revolution" di Hong Kong.

Assyahid Imam Hassan al-Banna telah menggariskan bahawa pemuda adalah kunci kepada kebangkitan Islam. Hal ini kerana pemuda Islam memiliki 4 asas yang merupakan antara adunan penting kepada kebangkitan Islam. 4 asas yang telah digariskan adalah :

1.    Keimanan
2.    Keikhlasan
3.    Semangat
4.    Usaha



Justeru, agenda dakwah ini tidak dapat tidak mesti dilaksanakan dan dijayakan oleh anak muda. Kader dakwah (baca: anak muda Islam) harus memasakkan impian dan tekad untuk menjayakan agenda dakwah ini. Dalam hal ini, kader dakwah disarankan mempersiapkan diri berdasarkan 10 muwasafat tarbiyah yang telah digariskan oleh assyahid Imam Hassan. Perincian seperti gambar di bawah.


Agenda dakwah yang mesti dibawa oleh kader – kader ini memerlukan kepakaran dalam pelbagai bidang kerana ia bersifat nasional. Jadi, kader dakwah mesti mempersiapkan diri dalam pelbagai sektor seperti sektor profesional, agamawan, keselamatan, ekonomi dan pendidikan. Tidak keterlaluan jika saya katakan agenda ini bisa tergendala jika kader gagal dalam memandang dakwah itu daripada aspek yang berbeza. Maka, setiap kader dakwah haruslah memposisikan diri agar dia mampu memberi sumbangan yang terbaik dalam menjayakan agenda dakwah ini.

Bahkan, setiap kader dakwah mesti berjiwa besar jika mahu membentuk Negara Islam yang mengikut syariat. Bukan lagi memikirkan sekadar masyarakat setempat atau berada dalam kelompok mereka (baca : eksklusif). Kader dakwah juga harus berani untuk bergelumang dalam sektor - sektor yang dirasakan selama ini tidak mengikut syariat dan menampilkan medium yang lebih menepati syariat seperti sektor seni dan ekonomi.

Jika kader itu berpotensi dalam bidang penulisan, maka dia harus memposisikan dirinya di dalam bidang kewartawanan dan menampilkan penyebaran maklumat berteraskan Islam

Jika kader itu berpotensi dalam bidang ekonomi, maka beliau haruslah berada dalam sector ekonomi dan menampilkan “Ekonomi Islam”

Jika kader itu berpotensi dalam bidang seni, maka dia harus memposisikan diri dalam industry seni dan memaparkan “Pelakon Islam” dan senarai ini akan berterusan di mana kader dakwah harus sedar di mana sumbangan yang terbaik mampu dilakukan dalam merealisikan agenda dakwah ini.

Namun, agenda dakwah ini hanya akan menjadi realiti jika kader dakwah mampu merubah pandang sisi akan konsep dakwah akan keperluan kader dakwah memposisikan diri di tempat terbaik dan menyebarkan aura Islam sehingga mempengaruhi keadaan sekeliling. Jika kader dakwah masih berfikiran sempit dan berada di takuk lama, maka agenda dakwah ini hanyalah bersifat retorik dan fantasi.

Wallahualam.
8.38pm

Melaka

No comments:

Post a Comment