5 Jul 2013

SIapa yang Untung?(Part 1)

Post ni bukan pasal nak wat bisnes,
nak ajak main MLM ke apa,
tapi nak ajak para pembaca sama2 berfikir,
dalam mendepani isu semasa,
pasti akan ada pihak yg dpt keuntungan dari isu tersebut,
dan xkurang akan ada pihak yg kerugian.
itu lumrah kehidupan bro.

Sebelum admin masuk isu semasa yg nak diceritakan,
suka diingatkan bhwa isu yg diceritakan ini dianalisa
dan ini merupakan pendapat peribadi.
xtermasuk dlm mana2 ijtihad atau xvalid bg mana2 hujah
sekiranya anda sudah mls nak membaca,
tiada kerugian bg admin.

Baik, isu yg nak diceritakan adalah isu Syria.
bila mana admin meliht ramai yg post pasal Syria,
admin rasa bguslah sudah ada kesedaran dlm masyarakat
mereka kata ini peperangan antara Sunni and Syiah.
Tapi,
Bila ditanya mana asal usul Syiah,
Knp Syiah ini anda kata sesat,
Siapa Imam 12 Syiah,
anda gagal menjawabnya.
admin hanya mampu gelengkan kepala shja.
ish3....

itu baru tanya pasal Syiah,
belum tanya pasal Sunni.
bro and sis sekalian,
sebelum korg nak kata sapa2 sesat,
kaji dlu.
kaji sampai lumat,
pastikan ada hujah yg kukuh.
bukan main share je
nak baca and kaji ckit punyala pemalas tahap gaban.
(mhn terasa)

Baik,
tapi bukan ini yg nak diceritakan,
admin bru nak masuk isi penting.
Sila baca dgn hati yg tenang,
fikiran yg terbuka.

Admin rasakan xsemua Syiah itu sesat.(WHAT!!!!)
admin rasakan pihak yg plg mendapat untung dlm isu Syria adalah Israel itu sendiri.
knp admin kata sedemikian?

Hujah yg pertama adalah,
anda tidak pelik kah
 Mesir, Turki dan Syria mengalami pergolakan pada masa yg sama?
lau anda kata ini kerana dari ARAB SPRING dan bla2...
anda telah ditipu.
knp?
kenapa arab saudi xbergolak?
kenapa jordan,turkmenistan dan negara arab yg lain xbermasalah seperti 3 negara ini?
Sila buka peta dunia.
Sebenarnya 3 negara ini bersempadan dgn Palestin and Israel.
xfaham2 lg?


Turki Islam telah berkembang,
Mesir Ikhwanul Muslimin dah menang
Syria je yg xselesai lg
sbb sebelah Syria Iraq dan kemudian Iran.
Sekiranya Iran dan negara Islam yg lain nak serang Israel
boleh lalui Syria,
Israel nak lari mana lg?
die dah terkepung la.
tinggal terjun dalam laut je
Sbb 2 sekarang demi selamatkan masa depan mereka,
berlakulah pergolakan di 3 negara ini.
nampak dah?

Dah tu kenapa Israel tolong Syria?
ni namanya mainan politik.
Israel xkesah pun sapa yg memerintah
sbb die memang nak tgk org Islam berbunuhan sesama sendiri.
die lg suka mcm 2.
Geng2 FSA sekarang pun golongan Ikhwanul Muslimin adalah minoriti.
majoriti dlm 2 geng2 sekular,liberal dan mcm2 lg
even dorg menang, Islam masih susah nak berkembang
sbb 2 ada pepatah
"Menang jd arang, Kalah jd abu."
Maksudnya, siapa pun yg memerintah nt, Syria memang sakit la
dah teruk sgt negara 2
nak pulihkan amek masa

Tapi Syiah sesat bro.
mana blh kita sokong.
Persoalan admin kepada semua.
Syiah semua sesat ke?
Sunni semua xsesat ke?

Syiah hanya sebahagian je yg sesat.
bukan semua.
begitu juga Sunni.
ada je yg sesat.
so, jgn la korg dah lihat ada pisang yg buruk dlm setandan 2,
terus korg ckp semua sesat.
Punca sebahagian Syiah ni sesat 
kerana taksub pada pemimpin dorg
taksub yg melampau
sama kes mcm al-arqam dlu
xthu al-arqam?

bykkan membaca bro.
jgn amek bulat2 mcm 2 je
kang org ckp korg ni mcm lembu korg mrh.
percaya membabi buta kang melenting.
sbb ada Syiah yg masih kita gelar belum sesat
tapi susah ckit la nak detected.
kena byk belajar and membaca bro.
kena blaja mendepani isu dari pelbagai view and aspek
admin pun tersalah aritu,
setelah wat kajian,
ini yg admin dpt konklusikan.


kesimpulannya,
dalam isu Syria ini,
masih byk benda yg perlu kita kaji.
biar terslh maaf jgn tersalah hukum.
kerana kelak kita gak yg menyesal


p/s: part 2 akan menceritakan realiti politik semasa di Malaysia pulak.insyaALLAH dlm masa terdekat.

Sekian,
6.52pm
Melaka.

4 Jun 2013

Pilihan di Tangan Anda


InsyaALLAH ni laz post admin sebelum admin sambung kembali
kerana admin ada beberapa urusan yg perlu disetelkan
semoga post kali ini memberi manfaat dan membuka pemikiran sempit setiap yg membacanya
kepada ALLAH jua admin serahkan segalanya

sebelum admin pegi lebih detail,
mari kita sama2 renung hadith rasulullah mengenai niat

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:“Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.”

apa kaitan hadith ni dgn apa yg admin nak sampaikan?
para pembaca sekalian,
terutama para pejuang Islam,
cuba renung kembali,
apa tujuan kita masuk dalam dunia perjuangan?
muhasabah seketika niat kita
masih samakah atau sudah berpaling dari niat asal?
kenapa kita nak menegakkan Islam?
adakah benar kita mahu menegakkan Islam?
adakah benar kita mahu memperolehi redha ALLAH?
adakah kita mahu mengapai syurga ALLAH?

jika ya, knp kita masih belum bersungguh memikirkan masalah ummat?
knp kita masih gemar berbincang mengenai fitrah2 manusia?
knp kita masih saling bercakaran 1 sama lain?
sedangkan musuh sedang tergelak melihat kehancuran kita
musuh sedang bertepuk tangan melihat kelalaian kita

sedarkah kita setiap yg terpilih dalam perjuangan ini org yg dipilih oleh ALLAH?
setiap dari kita ada kelebihan and kekurangan masing2...
bahkan setiap dari kita mempunyai ilmu yg luas, tarbiyah yg mantap,
jumpa jalan perjuangan ini lbh awal dari admin, komitmen yg xdpt dipertikaikan

tapi ingatlah,
"Ilmu tanpa amal adalah ibarat pokok yang tidak berbuah.
Ilmu tanpa amal, gila dan amal tanpa ilmu, sia-sia.” (Al-Ghazali)
jika kita xmenggunakan segala kelebihan kita ke tempat yg sepatutnya
kitalah umpama pohon yg subur tapi xberbuah
xbernilai pada pandangan masyarakat

sudah tiba masanya kita bersikap serius dalam perjuangan
kerana gerakan perjuangan kita berada dalam era kehancuran
xmustahil dalam medan seterusnya gerakan kita akan hancur sehancurnya
xmustahil dalam medan seterusnya kita akan mengalami Pilihan Raya Hosni Mubarak

“Penipuan yang diulang-ulang akan menjadi kebenaran” – kata Menteri Propaganda Nazi, Joseph Goebbels
sedarlah bahawa ini yg sedang dilakukan oleh pihak musuh dalam memecahbelahkan kita
inilah serangan paling halus yg sedang dilakukan oleh pihak musuh
inilah serangan yg sedang melanda dalam gerakan kita
serangan yg sedang mengoncangkan gerakan kita

ambilah ibrah dari sirah mengenai fitnah yg melanda saiditina Aisyah
fitnah inilah yg akan menjatuhkan kita dalam medan seterusnya
kononnya wujud beberapa golongan dalam gerakan kita
kononnya wujud Islam liberal dari shbt2 kita
dan pelbagai lg fitnah yg dimainkan
sedangkan kita masih leka dgn perkara fitrah
kita masih berminat bercakaran 1 sama lain

adakah kita hanya mahu berdiam diri dan melihat sahaja kehancuran yg sedang melanda?
atau adakah kita mahu menjadi golongan yg merebut harta peperangan dalam perang uhud?
atau kita mahu menjadi antara 10 org yg mempertahankan bukit uhud?
yg patuh pada arahan, jelas akan tujuan peperangan dan benar2 beriman?

jika para pembaca khususnya para pejuang Islam masih tidak mahu berubah kepada pemikiran yg lbh matang,kritis dan kreatif....masih nak bercakaran 1 sama lain....xnak bersatu bg mencapai matlamat kita....maka nantikanlah zaman kehancuran Islam....waktu itu jgnlah kita meratapi kehancuran Islam itu sedangkan kita xberminat,xnak mengambil tahu akan keadaan gerakan kita walau sejenak yg semakin hari semakin kronik....

kerana apa?
kerana sikap kita dan pemikiran kita yg masih sempit dan dangkal
jgn menyesal wahai shbt
jgn meratapi keadaan itu

sekian sahaja dari admin yg hina

p/s: admin memohon maaf jika ada kata2 yg mengguris perasaan para pembaca kerana admin terpaksa nyatakan realiti...sekarang pilihan memang ditangan anda...anda yg tentukan selepas ini!berubahlah sebelum terlambat

Perbincangan Fitrah

1 persoalan yg sering ditimbulkan apakah yg dimaksudkan dgn perbincangan fitrah
Istilah ini selalu digunakan oleh admin sejak 2 menjak ini
sebelum kita mengulas lebih detail,
mari kita sama2 renung apa yg dimaksudkan dgn fitrah

"Fitrah ertinya sifat batin semulajadi, yang dibekalkan oleh ALLAH ke dalam diri setiap manusia sejak azali lagi. Fitrah wujud bersama lahirnya tubuh kasar manusia ke dunia. Ia terus menjadi sifat manusia tanpa melalui proses berguru atau pengalaman. Cuma ia tidak cukup subur semasa manusia masih bayi. Ia beransur-ansur subur bersama kesuburan yang dialami oleh jasad lahir manusia.

Contoh-contoh sifat fitrah ini ialah takut, sayang, simpati, marah, dendam, benci, gembira, dengki, megah, sedih dan lain-lain lagi. Rasa-rasa fitrah ini bukannya diperolehi di mana-mana sekolah atau dari mana-mana guru. Ia sudah sedia ada. Ia menjelma dalam kalbu manusia di waktu manusia itu berhadapan dengan keadaan yang tertentu."



baik,
secara mudahnya fitrah ialah benda yg berkait rapat dgn kita
 and benda yg sentiasa ada dlm diri kita
benda2 fitrah ni memang xdpt dinafikan dari diri kita
jadi perbincangan fitrah bermaksud
perbincangan yg berkait rapat dgn kita
and perkara2 yg kita suka
contoh hobi, mknn, kawen, pengalaman,kenangan dll

adakah perbincangan fitrah salah?
semestinya tidak
hal ini kerana perbincangan fitrah
memang xdpt dinafikan ada kepentingan and sebahagian dari diri kita
jadi suka atau x,
nak atau x,
perkara2 fitrah tetap harus dibincangkan
supaya kita jelas halatuju kita
and mempunyai view yg lbh jelas dalam sesuatu perkara

tapi,
perbincangan fitrah harus dikawal
berpada2
kenapa?
hal ini kerana jika kita terlalu berbicara hal fitrah
khuatir kita akan dibuai dgn hal2 dunia
kita leka akan tujuan asal kita bg para pejuang
kita tersasar dari pemikiran yg kritikal dan kritis

mcm mana lak dgn istilah anaktirikan perbincangan lain?
anaktirikan perbincangan lain bermakna
mangabaikan perbincangan yg penting
tidak menitikberatkan perkara dasar
bahkan tidak berminat untuk membaca,
tidak mahu untuk mengetahui realiti dunia
tidak mahu bertukar pendapat mengenai realiti dunia masakini

ingatlah wahai manusia yg mengaku para pejuang
kita ada matlamat yg lbh utama
kita ada perjuangan yg lbh penting
kita ada perbincangan yg lbh utama
xslh melakukan perbincangan fitrah
tapi jgn sampai menganaktirikan perbincangan dasar perjuangan
menganaktirikan perbincangan isu semasa
menganaktirikan perbincangan masalah ummat

jika kita menganaktirikan perbincangan yg lbh penting
maka nantikanlah kehancuran yg akan berlaku pada zaman kita
nantikanlah generasi didikan kita yg leka dgn candu dunia
nantikanlah kemalapan sinar Islam
dan jgnlah mengharapkan kemenangan Islam akan berlaku
sedangkan kita antara punca Islam itu jauh dari jiwa para pejuang


p/s: sekian sahaja dari admin...segala salah silap tutur kata mhn diampun maaf dari para pembaca

11 May 2013

DAWN RAID 1981(Sejarah Ekonomi yang ramai rakyat Malaysia tidak tahu)

Sejarah “Dawn Raid” — Serang Hendap Kuala Lumpur Ke Atas Kota London pada 1981

2
wang malaysia
Oleh: Lela Iskandar Suhaimi

Kisah benar kejayaan sekumpulan anak Melayu mengambil kembali tanah-tanah di Malaysia yang dipegang Inggeris selama 160 tahun dengan serangan terancang ke atas ibu kota Britain

Pada 7 haribulan September tahun 1981, kota London digemparkan dengan pengambilalihan mengejut syarikat perladangan Guthrie di London. Guthrie yang berusia lebih 100 tahun dan merupakan antara syarikat perladangan terbesar British jatuh ke tangan pihak asing di dalam masa 4 jam sahaja.
Apa yang lebih mengejutkan ialah syarikat tersebut jatuh ke tangan kerajaan Malaysia, di bawah pimpinan Dr. Mahathir Muhammad yang baru memegang jawatan Perdana Menteri selama 2 bulan.

Latarbelakang – Kemiskinan Orang Melayu dan Kekayaan Orang Inggeris

sawah
Pemandangan yang lazim selepas merdeka –seorang pesawah wanita sedang menanam anak padi
Selepas kemerdekaan Malaya pada tahun 1957, hampir 1 juta bangsa pendatang seperti Cina dan India diberi kerakyatan secara beransur-ansur. Sebagai balasannya, mereka bersetuju untuk menghormati hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan.
Setelah lebih 10 tahun merdeka, pegangan orang Melayu terhadap kekayaan bumi Malaya sangat kecil. Walaupun orang Melayu merupakan majoriti , bangsa ini memegang hanya 1.5% bahagian harta korporat (itupun melalui syarikat kerajaan) berbanding bangsa Cina sebanyak 22.8%. Walaupun tidak lagi menjajah, bangsa Inggeris pula memegang lebih 60 % dari kekayaan negara ini.
Pada masa yang sama, hampir separuh penduduk Malaya tinggal di bawah paras kemiskinan. Orang Melayu yang kebanyakannya tinggal di kampung sebagai petani dan pesawah adalah bangsa paling ramai tinggal dalam kemiskinan (74%).
Ketidaksamarataan kekayaan dan sikap perkauman tebal menyebabkan beberapa insiden pergaduhan terjadi berulang-ulang diantara kaum pribumi yang miskin (Melayu) dengan kaum pendatang yang kaya (Cina). Ia berlaku di beberapa tempat seperti di Georgetown, Pangkor dan Bukit Mertajam — sehinggalah kemuncaknya pada tahun 1969 di Kuala Lumpur.
Dalam keputusan pilihanraya tahun itu, parti-parti bangsa Cina dan parti Islam berjaya menafikan majoriti parlimen parti pemerintah, sekaligus menyebabkan orang Melayu gusar kehilangan bukan sahaja kuasa ekonomi malah kuasa politik mereka. Orang Cina pula merayakan kemenangan mereka dengan berarak membawa penyapu dan melemparkan laungan provokatif dalam perarakan besar di Kampung Baru , Kuala Lumpur – satu kawasan penempatan yang dihuni kaum Melayu.
Provokasi ini akhirnya mencetuskan insiden berdarah 31 Mei 1969 yang mengakibatkan ratusan mati dan darurat di isytiharkan.
Antara pihak yang lantang menyalahkan kerajaan pada waktu yang dianggap memberi muka kepada kaum pendatang ialah seorang ahli parti pemerintah bernama Mahathir Mohammad yang mengkritik Perdana Menteri pertama dengan satu surat terbuka.
Katanya sikap berlembut Tunku Abdul Rahman menyebabkan “… orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 12 Mei kepada orang Melayu. Kalau Tunku biasa di-ludah di-muka, di-maki dan di-tunjok kemaluan, boleh-lah Tunku faham perasaan orang Melayu.”
Kerana kritikan ini, beliau dipecat dari parti itu.

Dasar Bagi Membantu Orang Melayu

Apabila Tun Abdul Razak menjadi perdana menteri ke-2 (1970-1976) beliau memperkenalkan satu dasar yang dianggap radikal yang diberi nama Dasar Ekonomi Baru (DEB). Tujuannya — menghapuskan kemiskinan bangsa Melayu dan memastikan agar pegangan orang Melayu dalam kekayaan negara dapat mencapai 30% pada tahun 1990. Dasar ini bukan saja akan membantu orang Melayu, tetapi juga boleh mengelakkan krisis antara kaum terjadi lagi.
Walaupun adanya dasar baru ini, pemilikan syarikat-syarikat Inggeris sebenarnya semakin bertambah. Guthrie contohnya, mempunyai 175,000 ekar pada tahun 1970an tetapi memiliki lebih 190,000 ekar tanah kelapa sawit, getah dan teh pada tahun 1981.
Sekitar tahun 1970an juga, seorang hartawan bijih timah Cina dari Ipoh bernama Lee Loy Seng giat membeli tanah pertanian dari British sehingga menyebabkan beliau menjadi salah seorang pemegang tanah terbesar di negara ini.
Pada masa yang sama, syarikat-syarikat British melengah-lengahkan usaha kerjasama dengan kerajaan dengan mengadakan perjumpaan demi perjumpaan dengan wakil kerajaan tanpa sebarang resolusi. Guthrie juga menolak usaha kerajaan untuk penanaman semula getah untuk pekebun kecil Melayu dan penubuhan kesatuan sekerja yang dianggap menyusahkan British.
Tetapi atas tekanan Bank Negara Malaysia, Guthrie akhirnya menubuhkan Guthrie-Ropel, sebuah anak syarikat Guthrie yang diberi kurang 17% dari jumlah tanah Guthrie di Malaysia. Usaha kerajaan ini bertujuan agar orang tempatan dapat membeli sebahagian kecil tanah Guthrie melalui Bursa Saham Kuala Lumpur. Namun begitu, tembelang British akhirnya pecah apabila didapati bahawa kebanyakan tanah kepunyaan Guthrie-Ropel adalah tanah yang buruk untuk pertanian dan lazimnya terletak di atas kawasan bukit.

Pemerintah Anti-Penjajah, Mahathir Menduduki Kerusi Penting

mahathir
Mahathir sewaktu sidang PBB
Mahathir yang diterima masuk semula pada 3 tahun selepas dipecat, akhirnya menjawat kerusi Perdana Menteri pada tahun 1981.
Berbeza dari 3 Perdana Menteri sebelum ini, Mahathir dirakamkan oleh ahli sejarah sebagai Perdana Menteri pertama yang tidak merokok, tidak minum arak dan tidak meminati sukan golf. Dan jika pemegang jawatan sebelum beliau berdarah raja, berpendidikan British dan mengekalkan hubungan baik dengan Inggeris, Mahathir pula belajar di Universiti Malaya Singapura, tidak mempunyai rakan berbangsa Inggeris dan terkenal dengan sikap anti-penjajahnya.
Sebelum menjadi Perdana Menteri lagi, beliau mengkritik dasar Inggeris yang membuka Tanah Melayu seluas-luasnya kepada pendatang dari India dan China, sekaligus menyebabkan orang Melayu terpinggir.
2 tahun sebelum beliau menjadi Perdana Menteri, pihak Inggeris menarik semula subsidi pendidikan kepada pelajar Malaysia yang melanjutkan pelajaran di Britain dan menaikkan yuran kepada pelajar asing, tetapi tidak kepada pelajar Eropah.
Ia memberikan tamparan hebat kepada 17,000 pelajar Malaysia di negara itu yang terbeban dengan yuran pengajian yang meningkat 3 kali ganda secara tiba-tiba. Malaysia juga pada waktu itu tidak mampu menyerap pelajar-pelajar ini kerana ia hanya mempunyai 2 buah universiti.
Mahathir yang ketika itu merupakan Menteri Perdagangan memberi amaran bahwa tindakan ini akan merugikan Britain dalam jangka masa panjang. Namun begitu, amaran beliau tidak diendahkan.
Tidak lama kemudian, London menolak permohonan Malaysia agar syarikat penerbangan MAS diberi hak mendarat tambahan di lapangan terbang Heathrow. Tetapi pada masa yang sama, Inggeris mencabar kewibawaan kerajaan Malaysia apabila sebuah pesawat supersonic Concorde miliknya menceroboh ruang antarabangsa Subang dalam perjalanannya ke Singapura.
Mahathir melihat ini sebagai sikap angkuh British yang masih memperlakukan Malaysia seperti tanah jajahannya.

Dato Ismail Ali Sebagai Pemimpin Serangan

wang malaysia
Tandatangan Ismail atas wang kertas 50 ringgit Malaysia sewaktu menjadi gabenor bank negara.
Keangkuhan British bukan sahaja disedari oleh Mahathir dan ahli-ahli politik Melayu, tetapi turut dirasai oleh penjawat awam seperti pengerusi PNB, Dato Ismail Ali. Secara kebetulan, adik ipar Mahathir ini juga adalah bekas Gabenor Bank Negara yang terlibat menggesa Guthrie menubuhkan Guthrie-Ropel.
Beliau juga adalah antara tokoh utama yang menubuhkan PNB — satu agensi yang ditugaskan khas bagi menjayakan DEB.
Sewaktu menjawat jawatan gabenor Bank Negara lagi, beliau menunjukkan sikap tidak mesra kepada Inggeris. Mark Gent, iaitu pengerusi Guthrie ketika itu berkata, beliau dan pengarah urusan Guthrie, Eric Griffith-Jones hampir pasti akan diarah oleh Ismail Ali untuk “menunggu diluar pejabatnya selama ½ jam” setiap kali mesyuarat diadakan.
Sewaktu Ismail menjadi gabenor juga, wang negara yang disimpan di bank Inggeris seperti HSBC dan Chartered dipindahkan ke bank tempatan. Bank-bank asing pula tidak lagi diberi peluang membuka cawangan di Malaysia.
Seperti Mahathir, beliau juga tidak berpuashati dengan orang Inggeris kerana sungguhpun PNB memiliki 25% saham Guthrie, tiada wakil PNB yang dirujuk dalam mesyuarat untuk menentukan halatuju syarikat. Ini termasuk keputusan Guthrie menjual beberapa kepentingannya kepada MPH, sebuah syarikat koperasi milik hartawan-hartawan Cina di Malaysia pada awal 1981.
Syarikat MPH yang memiliki aset yang banyak ini pernah cuba membeli bank UMBC (iaitu antara bank terbesar negara ketika itu) sehingga menyebabkan Mahathir campurtangan. Agar ia tidak didominasi bangsa Cina, Mahathir memastikan PERNAS dan Petronas juga mempunyai kepentingan dalam UMBC.
Kedua-dua tokoh ini melihat bahawa jika pengambilalihan demi pengambilalihan MPH diteruskan, bangsa Cina semakin hampir mengganti orang Inggeris menguasai ekonomi negara ini.
Atas sebab ini, Ismail membuat keputusan nekad. Guthrie mesti diambilalih secepat mungkin.

Kerjasama Pelbagai Pihak

Setahun sebelum menjadi Perdana Menteri, Mahathir yang merupakan Menteri Perdagangan dan Tengku Razaleigh Hamzah selaku Menteri Kewangan telah di maklumkan oleh Ismail Ali bahawa beliau merancang untuk mengejutkan Inggeris dengan pengambilalihan syarikat mereka.
4 bulan sebelum serangan, pasukan di PNB yang diterajui oleh pengurus pelaburan bernama Khalid Ibrahimdiberi tugas khas untuk meneliti dan merangka strategi bagi memastikan semua berjalan lancar.
Khalid yang pernah bekerja di Barings London (iaitu syarikat yang menjadi penasihat kewangan Guthrie), pakar-pakar pelaburan PNB dan penasihat dari bank saudagar N. M. Rothschild & Sons Ltd diarahkan untuk mengkaji secara rahsia samada Guthrie boleh diambilalih. Jika positif, mereka diarahkan merangka strategi terperinci bagaimana ianya boleh dibuat.
Hasil dari penelitian mereka, kumpulan ini menjumpai satu kelemahan dalam akta bursa saham London yang boleh dieksploitasi. Dengan kelemahan ini, satu serang hendap ekonomi untuk mengambilalih Guthrie boleh dibuat. Syaratnya ianya dibuat sepantas dan serahsia mungkin hingga Inggeris tidak sempat melakukan pertahanan.
Dengan persetujuan Mahathir, modal pengambilalihan (sebanyak 282 juta pound) diambil dari tiga punca – Petronas, PERNAS dan menerusi satu skim amanah saham baru yang ditawarkan kepada orang Melayu 4 bulan sebelum serangan. Skim ini dinamakan Amanah Saham Nasional (ASN).
Untuk memastikan Inggeris tidak menyedari bahawa kerajaan Malaysia berada di belakang pengambilalihan ini, Khalid diarahkan oleh Rothschilds untuk membuka bank akaun di Switzerland untuk tujuan pembayaran saham.

Mengapa Guthrie ?

Guthrie menjadi sasaran kerana selain dimiliki pelabur Ingeris, saham-saham Guthrie pada waktu itu juga dipegang oleh beberapa syarikat bukan Inggeris yang mesra kepada PNB. Antara syarikat tersebut antaranya adalah Genting, Bank Simpanan Nasional, Kuwait Investment Office dan OCBC.
Dengan pegangan sedia ada sebanyak 25%, PNB memerlukan 15% saham sahaja lagi bagi menjadikan keseluruhan pegangannya ke 40% , sekaligus menjadikannya sebagai pemegang saham utama Guthrie.
Untuk ini, N. M. Rothschild & Sons Ltd dilantik bagi membeli saham Guthrie dari pelabur besar bagi pihak PNB, manakala Rowe & Pittman pula dilantik menjadi broker bagi membeli saham Guthrie dari pelabur-pelabur kecil.
Ideanya di sini ialah agar sebahagian besar saham Guthrie di Malaysia dan di London dibeli serentak sebelum bursa dibuka, dan ia mesti dibeli tanpa disedari oleh pihak pengurusan Guthrie sendiri.
Untuk memastikan kejayaan serangan rahsia ini, hanya sekumpulan kecil perancang sahaja yang terlibat secara langsung. Mohammad Desa Pachi, yang juga Ketua Eksekutif PNB ketika itu juga tidak diberitahu secara terperinci bagaimana operasi ini akan dilaksanakan.

Operasi Serangan Subuh atau “Dawn Raid”

Hari serangan akhirnya diputuskan — 7 September, pukul 9 pagi waktu London (4 petang waktu Malaysia).
Mengikut rancangan, kesemua yang terlibat akan mendapatkan persetujuan penjual-penjual sebelum bursa dibuka. Apabila ia dibuka, PNB akan mengisytiharkan berita menggemparkan ini dan menguruskan dokumentasinya sahaja — sekaligus memberi kejutan kepada Guthrie dan pemegang saham lain.
Yang rumitnya ialah memastikan pembelian ini dilakukan secara rahsia. Kerana jika ia terbongkar awal, harga saham Guthrie bakal melambung tinggi dan pengurusan Guthrie akan bertindakbalas untuk menggagalkan serangan hendap ini.
Di Malaysia Khalid yang diberi tugas menguruskan pembelian di sini optimis bahawa Bank Simpanan, Genting dan Kuwait Investment Group akan menerima tawaran PNB kerana ketiga-tiganya dianggap “mesra” dengan PNB.
Dato Ismail pula bergegas ke Singapura pada hari itu untuk berjumpa dengan pengerusi OCBC. Rancangannya ialah untuk meyakinkan pihak OCBC untuk menerima tawaran membeli saham Guthrie yang dipegang bank itu pada pukul 3:30 ptg, dan menghantar notis penerimaan pada pukul 3:45 petang.
Di London, Rowe & Pittman serta Rothschilds hanya menunggu lampu hijau dari Malaysia untuk membeli saham-saham Guthrie dari pelabur Inggeris pada pagi tersebut.
Sewaktu di Singapura, Ismail dan pengerusi OCBC, Tan Chin Tuan berbincang mengenai pembelian saham Guthrie sewaktu makan tengahari. Perbincangan yang memakan masa lama itu akhirnya berakhir dengan satu berita kurang enak. OCBC menolak tawaran PNB.
Ismail menelefon Khalid dan memberitahu berita buruk tersebut. Tetapi oleh kerana Khalid telah berjaya membeli saham dari Kuwait, Bank Simpanan dan Genting, mereka tiada jalan lain kecuali meneruskan serangan.
Di London, sebaik menerima lampu hijau, kedua-dua firma yang diupah PNB memulakan proses pembelian sepantas mungkin. Bank saudagar Rothschilds berjaya memujuk M&G Investment Trust, sebuah syarikat amanah saham Inggeris (yang memegang 17% dari Guthrie) menjual 11% saham Guthrie miliknya.
Broker-broker Rowe & Pittman yang ditugaskan membeli saham dari pelabur kecil Britain pula berjaya mengumpulkan sasaran 5% saham dari orang Inggeris.
Walaupun tanpa saham OCBC, dalam masa 4 jam, PNB berjaya memiliki 8 juta saham, atau 50.41% dari keseluruhan syarikat, tanpa disedari atau keizinan pihak pengurusan Guthrie.
Lewat tengahari waktu London, Guthrie jatuh ke dalam genggaman Malaysia.

Mahathir Terus Menekan British

glasgow report
Laporan akhbar Glasgow Herald di London pada 8 Sept 1981
Pengerusi Guthrie, Mark Gent hanya sedar bahawa bahawa syarikatnya jatuh ke tangan Malaysia setelah mendengar berita itu di radio.
Pengambilalihan secara tiba-tiba dengan mengeksploitasi kelemahan system bursa London oleh tanah jajahannya sendiri menyebabkan kerajaan British malu besar.
Walaupun ada broker di London memujinya sebagai urusniaga “licik”, media London kebanyakannya menyelar serangan ini sebagai “nasionalisasi pintu belakang”. Sebagai tindakbalas, London kemudiannya bertindak meminda peraturan di Bursa Saham London bagi memastikan syarikat-syarikat lain milik British seperti Dunlop tidak jatuh dengan cara sama.
Sebulan selepas itu, London dikejutkan lagi dengan pengumuman baru Mahathir.
Mahathir mengumumkan bahawa Malaysia akan memboikot barangan dan perkidmatan dengan British melalui kempen yang dinamakan Buy British Last. Mahathir yang marah kerana spekulasi timah dunia di London mengakibatkan harga eksport utama Malaysia jatuh mendadak, telah mengarahkan agar semua kontrak kerajaan kepada pihak British dibekukan.
Tindakan Mahathir ini memberi kesan besar kepada kontrak semasa dan akan datang British berjumlah 1.25 billion pound sterling yang sepatutnya diterima oleh British. Kontrak Dunlop untuk membekal tayar kepada kerajaan sejak 1963 lagi contohnya kini diberi kepada sebuah syarikat Amerika Syarikat sehingga menyebabkan Dunlop menjual kepentingan mereka kepada MPH.
Dalam masa 3 bulan, saham-saham Guthrie perlahan-lahan dijual kepada PNB. Pada akhir tahun 1981, 100% Guthrie berada di bawah pegangan anak tempatan.
Ismail akhirnya mengambilalih pengurusan Guthrie dan memindahkan ibu pejabat operasi Guthrie dari London ke Kuala Lumpur sebagai tanda berakhirnya penguasaan Inggeris ke atas syarikat tersebut.
Tidak lama selepas Dawn Raid juga, Mahathir memboikot Persidangan Negara-Negara Komanwel (negara bekas jajahan British) yang diterajui oleh Britain. Menurutnya, mesyuarat itu hanya melebihkan kepentingan orang berkulit putih.
Beliau juga mengumumkan dasar baru kerajaan iaitu Dasar Pandang ke Timur. Dengan dasar ini , cara kerja Inggeris akan digantikan dengan cara pengurusan dan kerja orang Jepun, Taiwan dan Korea.

Hasil Besar dari Serangan

Operasi mengejut “serangan subuh” ke atas Guthrie dan dasar-dasar keras Mahathir memberi impak besar dalam masa yang cukup singkat.
Firma-firma British di Malaysia yang sebelum ini bersikap acuh tidak acuh kepada arahan kerajaan Malaysia kini akur membuka pintu rundingan.
Tidak lama selepas itu, tiga syarikat perladangan besar British di Malaysia — Highlands & Lowlands, Barlows dan Harrisons & Crosfield (H&C) akhirnya tunduk menjual kepentingan mereka di Malaysia kepada PNB. Hasilnya, tanah milik Guthrie dan tanah-tanah lain milik Inggeris di Malaysia kembali ke tangan rakyat Malaysia.
Oleh kerana H&C memiliki tanah ladang getah, kelapa sawit dan aset bukan sahaja di Malaysia tetapi di negara lain seperti di India, New Zealand dan Taiwan, PNB juga menjadi tuan tanah baru kepada asset-aset Inggeris dari seluruh dunia.
Dengan pemilikan baru ini, PNB selaku wakil orang Melayu muncul sebagai pemilik tanah ladang terbesar di dunia.
Lebih manis lagi, dalam temuramah dengan wartawan tempatan, Khalid memberitahu bahawa setelah PNB menjual aset Guthrie di luar Malaysia, keuntungan yang didapati melebihi jumlah kos yang diguna sewaktu Dawn Raid.
Kata Khalid “..kita sebenarnya mendapat Guthrie secara percuma.”


Nota:
1. Penulis merakamkan jutaan terima kasih kepada Dr. Shakila Yacob atas kesudian memberi manuskrip kajian beliau bersama Nicholas J. White untuk rujukan penulis.
2. Penulis memaparkan tulisan ini sebagai rencana ilmiah, dan tidak berminat untuk memihak kepada mana-mana individu atau parti politik.
3. Penulis mendapati terdapat sumbangan penting tokoh-tokoh lain dalam Dawn Raid seperti Ananda Krishnan dan Tengku Razaleigh. Tidak disebut dlm artikel ini kerana kekurangan sumber maklumat.
4. Loophole/kelemahan bursa London pada waktu itu tidak diperincikan untuk memudahkan pemahaman pembaca.


credit to this blog for the info:

9 May 2013

Meniti Suratan

Meniti Suratan
by Yantzen

Dahaga kasih padamu
Tiada akhirnya
Dalam kepekatan malam
Kaulah bintang
Ku gapai jatuh
Untukmu sentuh
Namun bagiku hadirmu
Seminit menjadi penawar

Sampai bilakah kita ini
Asyiknya merindu sendiri
Ada kasih dan ada cinta
Tapi terhalanglah
Oleh insan alpa
Materialistik yang
Menghukum cinta
Sebegini…

Bebaskanlah kita ini
Di belenggu dunia

Andai hanyut bahtera
Kita rela di lautan gelora
Itulah rela
Kita berdua

Hadirlah kau kasih
Nyatakan cintamu
Doaku yang lama

Inginku bawamu
Bersama hasratku
Meniti suratan
Agar kenal kebahagiaan

Takdir kita kasih
Tuhan menentukan
Serah keimanan
Pasti sinar kebahagiaan

Jua kaulah insan suci
Wangian syurgawi
Pekat malam yang berlabuh
Aku teguh… di jiwa
Kau tiba jua…


p/s:admin tgh tiada mood nak menulis di samping bz dgn beberapa perkara....lagu je la yg admin sempat bg untuk menzahirkan perasaan......




7 May 2013

Insan - Yantzen

Insan
by Yantzen

kita adalah insan 
menumpang atas dunia,,,
aku dengan cara ku,,, yang Sederhana,,,,
kita,,, adalah hamba berbakti pada yang esa 
aku mencari sinar keredahaannyaa

kita sama sahaja ....
bezanya cuma.... amalan kita....
engkau.. dan juga aku..salin perlukan...
oh.. cinta yang murni ...sebagai ikatan ...
yang kukuh dihati... demi masa depan...
jangan dihancurkan kan hidup yang indah ini
akibatnya .......merana.........

kita adalah insan 
menumpang atas dunia,,,,
aku dengan cara ku,,, yang Sederhana,,,,
kita sama sahaja ....
bezanya cuma.... amalan kita....

engkau.. dan juga aku..salin perlukan...
oh.. cinta yang murni ...sebagai ikatan ...
yang kukuh dihati... demi masa depan...
jangan dihancurkan kan hidup yang indah ini
akibatnya .......merana.........

jangan hancur kan hidup yang indah kita adalah hamba yang esa ,,,,,,,,
jangan hancur kan hidup yang indah kita adalah hamba yang esa...........
jangan hancur kan hidup yang indah kita adalah hamba yang esa.............

video


p/s:tgh mencari mood untuk laksanakan tugas dan analisis selepas PRU13....smga diberi kekuatan

12 Apr 2013

Bunga Larangan by UG14

Sekuntum bunga larangan
Tidak tercapai tangan
Haruman bunga semalam
Terlerai sudah

Inginku memilikimu
Duri yang bisa menghalangnya
Inginku menyayangimu
Sayangku insan tak punya apa

Aku musafir hina
Kini terluka di taman cinta
Engkau yang aku sayang
Bunga larangan
Sudah suratan takdir Tuhan
Mekarmu sayang di jambangan orang

Terpaksa kau kutinggalkan
Dalam sejarah cinta
Tinggallah bunga tersayang
Dalam kenangan
Engkaulah bunga larangan
video

3 Apr 2013

PRU13

tepat jam 11.35pg td,
Parlimen telah dibubarkan
diumumkan secara langsung oleh PM
serentak itu juga semua laman sosial dan media massa melancarkan pengumuman Parlimen dibubarkan
seolah2 tarikh keramat kita menanti tarikh hari raya
seolah2 kita menunggu bonus tahunan dari company

TAPI
perlu diingatkan juga bhwa PRU kali ni adalah
pertembungan antara HAQ dan BATIL,
pertembungan antara Keadilan dan Kezaliman
pertembungan antara PR dan BN
pertembungan ideologi and manifesto
segala2nya bermula dan tamat disini

JADI,
kita sebagai rakyat malaysia
wajib turun mengundi
wajib memahami manifesto kedua belah pihak
wajib menilai dgn terbuka
wajib meminta keamanan Malaysia terjaga
wajib meminta kemenangan Islam

akhir sekali,
jgn lupa turun mengundi
kerana setiap undi anda bermakna untuk masa depan Malaysia
pilihlah calon yg mampu membawa Islam berada di puncak
bukan calon yg menggunakan Islam ketika memerlukan shja


p/s:Islam berada di puncak bukan bermaksud mellaksanakan sebahagian hukum Islam...tapi melaksanakan semua hukum Islam dari segi ibadah,syariah,politik,jenayah dan segala aspek...YA ALLAH,BERIKANLAH KEMENANGAN ISLAM DI BUMI MALAYSIA DAN JADIKANLAH KAMI DARI GOLONGAN YG MEMENANGKAN ISLAM DAN TETAPKANLAH HATI-HATI KAMI UNTUK TERUS BERADA DI JALAN PERJUANGAN INI...AMEEN

1 Apr 2013

Bingkisan Hati Coretan Kata untuk Kalian

Kisahku,
xbermula indah seperti kalian,
xdisulami dgn Islam dan tarbiyah,
penuh dgn sisi kegelapan dunia,
sarat dgn lipatan memori hitam,
yg menghantui setiap saat diri ini bernafas.


Kalian,
beruntunglah kerana cahaya yg menjengah tiba,
x jatuh ke jurang kejahatan yg plg jauh,
sering dipimpin ke arah HAQ,
sering dipacu dengan Islam,
bersyukurlah kalian.

Kenangan,
merupakan sebahagian dari rentetan hidupku,
bersama kalian merupakan titik perubahanku,
mengenal arti cahaya selepas kegelapan,
mengenal arti permata di celahan kaca,
kalian menggapai tanganku ke arah Islam,
di saat aku berkabung drpd kegelapan


Jalan ini,
aku bertemu dan berkongsi dgn kalian,
smga di jalan ini juga aku berpisah dgn kalian,
kerana kalian yg memberi sirna selepas hujan,
memberi awan ketika panas terik,
smga kita terus istiqamah di jalan ini