28 Mar 2013

Kembara Hidup

Telah jauh aku mengembara
Mencari erti hidup di dunia ini
Yang selamaini sering disalah erti
Oleh mereka yang bertuhankan hati
Ku musafir ke pelusuk dunia
Memerhatikan gelagat manusia
Ada yang gembira hingga terlupa
Ada yang berduka tetapi gembira
Terasa lelah menempuh jalanan beronak duri
Kekadang sesat tanpa haluan
Sehingga punca hilang di mata
Kuturutkan jua hati yang buta
Kupasrahkan padaMu Tuhan
Segala yang akan berlaku
Kerana Engkaulah menentu segala
Menciptakan dunia penuh pancaroba
Tak terdaya rasanya kaki melangkah
Kau pimpinlah langkahku Tuhan
Agar tidakku kesesatan dari jalan SyurgaMu yang diidamkan
Kerana tidakku terdaya menahan seksa neraka
Tidak pula layakku ke syurga
Ku hanya hamba yang diciptakan dengan kelemahan
Sering daku terlupa sering jua daku terleka
Dengan nikmatMu yang melimpah didepan mata
Dehearty



video


p/s: lagu ni la penguat admin ketika berada di perantauan dan menguatkan lg semangat admin untuk terus mengembara insyaALLAH.....smga selepas ni masih berpeluang untuk mengembara seluruh dunia...smga dgn mengembara makin mendekatkan diri ini dengan diri-Mu ya ALLAH....smga mengembara juga mampu melupakan segala lipatan memori pahit yg xmampu untuk dikenang....

Zaman Edan

Ronggo Warsito (pujangga besar Jawa)
Syair Zaman Edan dalam bahasa Jawa
Iki sing dadi tandane zaman kolobendu
Lindu ping pitu sedino
Lemah bengkah
Manungsa pating galuruh, akeh kang nandang lara
Pagebluk rupo-rupo
Mung setitik sing mari akeh-akehe pada mati

Zaman kalabendu iku wiwit yen,
Wis ana kreto mlaku tampo jaran
Tanah jawa kalungan wesi
Prau mlaku ing nduwur awang-awang
Kali ilang kedunge
Pasar ilang kumandange
Wong nemoni wolak-walik ing zaman
Jaran doyan sambel
Wong wadon menganggo lanang

Zaman kalabendu iku koyo-koyo zaman kasukan, donya,nanging zaman iku sabenere zaman ajur lan bubrahing donya.
Mulane akeh bapak lali anak
Akeh anak wani ngalawan ibu lan nantang bapak
Sedulur pada cidro cinidro
Wong wadon ilang kawirangane, wong lanang ilang kaprawirane
Akeh wong lanang ora duwe bojo
Akeh wong wadon ora setia karo bojone
Akeh ibu pada ngedol anake
Akeh wong wadon ngedol awake
Akeh wong ijol bojo
Akeh udan salah mongso
Akeh prawan tuwo
Akeh rondo ngalairake anak
Akeh jabang bayi nggoleki bapake
Wong wodan ngalamar wong lanang
Wong lanang ngasorake, drajate dewe
Akeh bocah kowar
Rondo murah regane
Rondo ajine mung sak sen loro
Prawan rong sen loro
Dudo pincang payu sangang wong

Zamane zaman edan
Wong wadon nunggang jaran
Wong lanang lungguh plengki
Wong bener tenger-tenger
Wong salah bungah-bungah
Wong apik ditapik-tampik
Wong bejat munggah pangkat
Akeh ndandhang diunekake kuntul
Wong salah dianggap bener
Wong lugu kebelenggu
Wong mulyo dikunjara
Sing culika mulya, sing jujur kojur
Para laku dagang akeh sing keplanggrang
Wong main akeh sing ndadi
Linak lijo linggo lica, lali anak lali bojo, lali tangga lali konco
Duwit lan kringet mug dadi wolak-walik kertu
Kertu gede dibukake, ngguyu pating cekakak
Ning mulih main kantonge kemps
Krungu bojo lan anak nangis ora di rewes

Abote koyo ngopo sa bisa-bisane aja nganti wong kelut,keliring zaman kalabendu iku.
Amargo zaman iku bakal sirno lan gantine joiku zaman ratu adil, zaman kamulyan. Mula sing tatag, sing tabah, sing kukuh, jo kepranan ombyak ingzaman Entenana zamanne kamulyan zamaning ratu adil

Makna Syair Zaman Edan dalam Bahasa Melayu
Inilah yang menjadi tanda zaman kehancuran
“Gempa bumi 7 kali dalam sehari,
Tanah pecah belah merekah,
Manusia pada berguguran,
banyak manusia yang ditimpa penyakit,
terjadi berbagai bencana,
dan hanya sedikit saja yang selamat,
kebanyakan meninggal.

Dan Jaman ini ditandai dengan
Sudah ada kereta yang berjalan tanpa ditarik kuda.
Tanah jawa dikelilingi oleh besi,
Perahu bisa berjalan di atas awan
Sungai-sungai kehilangan danaunya
Pasar kehilangan keramaiannya
Manusia menemukan, jaman sudah serba terbalik,
Kuda doyan sambal,
perempuan mengenakan pakaian pria,

Jaman “Kalabendu” itu,
mirip-mirip seperti jaman yang penuh kebahagiaan,
penuh dengan kenikmatan dunia,
namun sebenarnya jaman itu adalah jaman
kehancuran dan kekacauan dunia
Banyak Bapak lupa sama anaknya
Banyak anak yang berani melawan ibu dan menentang bapaknya.
sesama saudara saling berkelahi.
Kaum perempuan kehilangan rasa malunya,
dan kaum pria hilang kesatriaannya.
Banyak pria tidak menikah,
dan banyak wanita kehilangan kesetiaannya.
Banyak ibu yang menjual anaknya,
dan banyak wanita yang menjual dirinya.
Banyak orang yang tukar menukar pasangan.
Makin banyak perawan tua,
dan banyak janda yang melahirkan anak,
Banyak bayi lahir tanpa bapak,
kaum wanita melamar laki-laki,
kaum laki-laki merendahkan drajatnya sendiri.
Banyak anak lahir di luar nikah,
Janda sangat murah harganya,
nilainya hanya satu sen untuk 2 orang.
perawan pun harganya satu sen untuk 2.
Duda senilai harganya dengan 9 orang.

Jaman ini (Kalabendu) adalah jaman Edan
wanita menunggang kuda,
kaum pria duduk berpangku tangan.
Orang yang benar hanya bisa bengong,
orang yang salah berpesta pora.
Orang baik berusaha disingkirkan,
orang yang moralnya bejat malah naik pangkat.
Banyak komentar yang tidak ada isinya,
orang salah dianggap benar,
orang lugu/jujur malah terbelenggu.
yang salah dipuji dan dihormati,
orang jujur malah hancur.
Banyak pedagang yang menyimpang/curang.
Orang yang bermain judi semakin menjadi,
lupa anak lupa istri, lupa tetangga dan teman.
Uang dan keringat hanya untuk berjudi,
waktu pulang main, kantongnya kosong,
mendengar anak istri menangis tidak digubris.
Seberat apapun hidup,
jangan ikut larut dalam gejolak jaman Kalabendu.
karena jaman itu akan sirna,
dan diganti dengan jaman Ratu Adil,
jaman yang penuh dengan kemuliaan.
Karena itu : “Jadilah orang kokoh,
tegar dan tabah, serta jangan
melakukan hal-hal yang bodoh….!!”

p/s: ni syair pujangga jawa satu ketika dahulu mengenai zaman yg jawa sedang atau bakal lalui....bila diteliti, ada persamaan ngan Malaysia....adakah itu perasaan admin atau memang benar?makna syair yg dinyatakan maybe kurang tepat sbb admin bukan org jawa....renungkanlah....=)

26 Mar 2013

Damasutra

Damasutra merupakan sebuah kumpulan rock yang gah pada awal tahun 1990-an. Baggio atau nama sebenarnya Bahagia Bin Daharun merupakan vokalis utama kumpulan Damasutra. Lagu-lagu hits kumpulan Damasutra seperti Umpama Mimpi Dalam Mimpi, Seribu Bayangan, Antara Sutra Dan Bulan, Asyik, Sufi dan Sesat Dalam Rindu. Namun malangnya, Damasutra telah berpecah sehingga ke hari ini. Tetapi Baggio masih lagi bergerak secara solo dan terus memperjuangkan lagu-lagu Damasutra.


ok...ni sebahagian dari sejarah kumpulan damasutra
majoriti kenal kumpulan ni dgn lagu "sufi"
tapi bukan ini yg nak admin sampaikan
apa yg sebenarnya yg admin nak sampaikan bhwa
ni antara kumpulan yg admin ckp yg membawa msj ketuhanan melalui lagu
dan bukannya melalui nasyid
apa yg admin nak sampaikan nasyid bukan 1 medium nak bw lagu ketuhanan
kita yg menentukan
maybe bukan suma tapi kebanyakan lagu memang bersifat ketuhanan
admin respek kumpulan ni...


ni antara list lagu  yg bersifat ketuhanan
Antara Sutra Dan Bulan
Asyik
Seribu Bayangan
Sufi
Umpama Mimpi Dalam Mimpi
Sesat Dalam Rindu

dah....mls nak taip...
ni lagu seribu bayangan khusus untuk para pembaca
dengar2kanlah...=)

video



p/s:admin xpandai nak meluahkan perasaan melalui nasyid, puisi dan kata2 indah....cukuplah lagu2 seperti ini yg menjadi ganti kepada apa yg nak admin sampaikan.....

Takbir Cinta

Takbir Cinta
by Yassin & Amy Search


Malam kelam, Tangis hujan
Ratib hiba pengharapan, kurintihkan.

Kerinduan, Keterangan
ketenangan yang telah hilang
sinaran keyakinan.
 
Takbir cinta,
kuberalih memberinya lebih makna (kuberalih membangkitnya dari lena)
pada janjiku di dalam doa,


Kumemanggil menaruh noktahnya.
 
Tabir masa, Tadbir Esa
Qurban cinta kerananya
pilihan akhirnya
 
Takbirku padaMu, yang tahu rahsia
yang terpendam di dalam nan sedalamnya,
cintaMu yang seindah dan sesungguhnya
 
Malam kelam, Tangis hujan,
Ratib hiba kurintihkan.
 
Malam ini, Malam sakti
Kuberjanji, Sungguh hati
Kalam ini, Tulus suci
Nyata kini, Aku pasti.


seronok dgr lagu dari yassin dan artis2 lama....ada sebahagian yg bersifat ketuhanan...sesuai dgn diri org yg kurang gemar pada nasyid...=)

Yang penting kena pandai pilih lagu yg kita nak dgr dan xlalai mendengarnya...renung2kan dan selamat beramal...

19 Mar 2013

Kebetulan atau Takdir???

Sebelum isu lahad datu meletus,
hangat dikatakan mengenai isu scorpene
hangat dinyatakan P. Balakrishnan nak dedahkan segalanya
tup tup lahad datu kecoh diserang oleh golongan 
Tentera Kesultanan Sulu

Semasa isu Lahad Datu meletus,
kebetulan gak P. Balakrishnan blik Malaysia
tapi rakyat Malaysia suma xpedulikan P. Balakrishnan
kerana mereka sibuk nak thu pasal Lahad Datu

Selepas isu Lahad Datu reda,
dapat lak berita yg P. Balakrishnan meninggal sbb sakit jantung
tapi die xsempat lg nak dedahkan apa2
kenapa kebetulan ini yg berlaku,

tadi dapat lak berita yg pguam DCNS mati terapung
nah ni link die
http://www.malaysiakini.com/news/224197
ni peguam yg terlibat dalam kes SCORPENE gak
what?????



tapi bg admin
benda ni maybe takdir atau memang kebetulan
even ada org ckp ini suma perancangan sesetengah pihak
maybe gak amaran bhwa jgn ganggu sesetengah pihak
tapi selagi xde bukti dan fact,kita xleh tuduh secara membabi buta
tapi kita blh fikir secara rasional akan kaitannya


dalam dunia ni kdg2 susah untuk kita jumpa terlalu byk kebetulan dalam 1 masa
dan ini hanya salah 1 cntoh dari byk2 kejadian yg blh kita ckp terlalu byk kebetulan...
xperlu kot admin ckp atau berikan
lau pembaca perhatikan dan pikir..pasti pembaca fhm apa yg admin katakan



akhir kata admin harap keamanan malaysia terus terjaga and admin doakan yg terbaik untuk Malaysia
tapi adakah ini suma kebetulan atau takdir???
sama2 kita pikirkan
Pray for lahad datu.....